De NMBS gaat al jaren gebukt onder de vele stakingen op het spoor. Ook de voorbije maanden waren er weer verschillende stakingen. En nu willen de treinbestuurders elke zaterdag van de zomervakantie ook nog eens het werk neerleggen. Daardoor blijven niet alleen de reizigers in de kou staan, het kost de maatschappij ook handenvol geld en het schaadt de reputatie van de NMBS. Bovendien leveren de stakingen bitter weinig resultaat op.

Om dat probleem te bestrijden, wil De Coninck dat de regering werk maakt van de gegarandeerde dienstverlening bij de spoorwegen, zoals het regeerakkoord voorschrijft. Dat ligt echter zeer gevoelig bij de spoorvakbonden. “Uit cijfers blijkt nochtans dat een meerderheid van het personeel werkwillig is op stakingsdagen”, weet De Coninck.

Geen tijd te verliezen

In het regeerakkoord staat ook dat het sociaal overleg een redelijke termijn krijgt om zelf een oplossing te formuleren. Op dit moment ligt de bal dus nog in het kamp van de vakbonden. “Eén jaar is zeker een meer dan redelijke termijn om een gedragen voorstel te lanceren”, vindt De Coninck. Maar voor het geval er geen goed voorstel komt vanuit het sociaal overleg, kan de regering maar beter een eigen wetsontwerp voorbereiden. De Coninck heeft er zelf trouwens ook al een in de maak.

Onderwerpen