Idee voor de toekomst

Inez De Coninck heeft begrip voor de beslissing, maar verwacht wel dat de NMBS toekomstige investeringen afstemt op het ‘one man car’-principe. “De NMBS houdt best rekening bij nieuwe aankopen van treinen en de bouw van stations dat ze verenigbaar zijn met ‘one man car’ voor de toekomst”, zegt De Coninck.

Goedkoper rijden

De ‘one man car’ was het stokpaardje van voormalig spoorbaas Jo Cornu. In 2018 onderzocht de NMBS of het treinen kon laten rijden met slechts één medewerker, de treinbestuurder. Op die manier zou het de treinen goedkoper kunnen laten rijden. Elders in Europa rijden al verschillende treinmaatschappijen uitsluitend met een treinbestuurder aan boord. De vakbonden beschouwen het idee als sociale afbraak en zijn tegen.

Technische en economische hindernissen

Maar de NMBS bergt het plan nu op. Het idee stuit op technische en economische obstakels. Een eerste fundamenteel probleem is dat de treinen van de NMBS niet zijn voorzien op ritten zonder treinbegeleider. Ook zijn de treinstations niet gestandaardiseerd, wat eenmanstrein technisch moeilijk maakt. Daarnaast bleek het minimale veiligheidsniveau niet gegarandeerd. De camera’s en spiegels die nodig zijn zodat de treinbestuurder toezicht kan uitoefenen, blijken economisch moeilijk te verantwoorden. Bovendien moet er een oplossing gevonden worden voor typische taken van treinbegeleiders zoals informatieverstrekking aan de reizigers, hulp aan reizigers met een beperkte mobiliteit en de controle van vervoersbewijzen.