NMBS-automaten kunnen goed rapport voorleggen

Door Inez De Coninck op 28 mei 2018, over deze onderwerpen: Parlementair werk, Spoorwegen

Brussel – De betrouwbaarheid van de ticketautomaten is verder gestegen in 2017. Gemiddeld bedraagt die betrouwbaarheid 98,8 procent. Het jaar voordien was dat nog 98,3 procent. Ook het aantal klachten over de ticketautomaten zit in dalende lijn. Kamerlid Inez De Coninck (N-VA): “De NMBS moet blijvend waken over die betrouwbaarheid”.

0,000018 procent

De betrouwbaarheid van de ticketautomaten bij de spoorwegen zit in stijgende lijn. Voor het 2de jaar op rij is de betrouwbaarheid verbetert. Vorig jaar steeg de betrouwbaarheid van alle ticketautomaten naar 98,8 procent. In 2016 was dat nog 98,3 procent en het jaar voorheen 98,1 procent. In de stations met maar één ticketautomaat (van het type 1) was de betrouwbaarheid zelfs 99,4 procent.

Ook het aantal klachten zit in dalende lijn. Van januari tot september kwamen er 2024 klachten over de ticketautomaten binnen. Dat zijn er om en bij de 220 klachten per maand. “Slechts een minimale fractie van de transacties, ofwel 0,000018 procent geeft aanleiding tot een klacht” zegt minister Bellot (MR).

Nieuwe ticketautomaten

Verder zegt de minister dat er nieuwe ticketautomaten komen. In het station van Louvain-La-Neuve en in Aken (voor grensoverschrijdende biljetten) kwam er een nieuwe automaat. Daarnaast werden er 20 bijkomende ticketautomaten aangekocht om de noden te dekken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
1
De gemiddelde score is